Który napęd jest lepszy, BMW sDrive czy xDrive?


Który napęd jest lepszy, BMW sDrive czy xDrive?

Różnica pomiędzy BMW xDrive a sDrive polega na tym, że xDrive rozdziela moc na wszystkie cztery koła pojazdu jednocześnie lub oddzielnie, podczas gdy sDrive oznacza, że BMW jest modelem tylnonapędowym. Wersja xDrive oferuje znacznie lepszą trakcję w śliskich warunkach jazdy, takich jak deszcz, mróz czy śnieg.
Wiele osób jeździ BMW ze względu na napęd na tylne koła, który pozwala na przejęcie kontroli nad pojazdem i bardziej agresywną jazdę. Jeśli nie jesteś jedną z tych osób lub zdecydowałeś się na zakup SUV-a BMW, być może zainteresuje Cię wiedza na temat napędów s i xDrive.

Różnica pomiędzy napędem na wszystkie koła, napędem na cztery koła i napędem sDrive

Ogólnie rzecz biorąc, należy zauważyć, że napęd na cztery koła i napęd na wszystkie koła to nie to samo. Napęd na cztery koła napędza wszystkie cztery koła jednocześnie, natomiast xDrive (napęd na wszystkie koła) rozdziela moc tam, gdzie jest ona potrzebna.
Napęd na wszystkie koła (xDrive) zapewnia lepsze prowadzenie, trakcję i bezpieczeństwo na drodze w porównaniu z BMW z napędem sDrive. Napęd xDrive wykorzystuje wszystkie cztery koła i równoważy dopływ mocy w zależności od warunków panujących na drodze. Kompensuje opóźnienia jednego z kół i w zależności od sytuacji dodaje więcej mocy, jeśli jest to konieczne, lub mniej.
Z drugiej strony, sDrive oznacza, że pojazd jest napędzany przez standardowy system napędu na dwa koła. Może to być napęd na tylne koła, jak w większości BMW, lub na przednie koła, jak w subkompaktowych SUV-ach BMW serii 1 i X1.

Dystrybucja mocy

Zazwyczaj w samochodach z napędem xDrive BMW przekazuje 60% mocy na koła tylne, a pozostałe 40% na koła przednie. System xDrive wykorzystuje inteligentną technologię i działa cuda wraz z układem dynamicznej kontroli stabilności, monitorując jednocześnie warunki na drodze.

xDrive zapewnia lepszą kontrolę

Gdy wspomniane wyżej czujniki wykryją nierówną, śliską lub potencjalnie niebezpieczną nawierzchnię, bądź też potencjalną utratę przyczepności, system kieruje moc na koło, które ma największą przyczepność do drogi, zapobiegając poślizgowi pojazdu. Wielu kierowców stwierdziło, że w trudnych sytuacjach system BMW xDrive doskonale pomaga odzyskać kontrolę nad pojazdem i sterowność.
Oprócz zwiększonego bezpieczeństwa, xDrive nie jest zwykłym systemem napędu na 4 koła. BMW osiągnęło kolejny poziom, wprowadzając inteligentny system kontroli siły napędowej kół.
Inżynierowie BMW przeprowadzili dokładne badania i z całą pewnością wiedzą, że samochody mają tendencję do pod- lub nadsterowności podczas ostrych zakrętów. Z tego powodu koła kompensują tę tendencję, dzięki czemu xDrive jest znacznie bardziej wydajny pod względem sterowania.
Napęd xDrive zapewnia doskonałą dynamikę jazdy i umożliwia łatwe pokonywanie ostrych zakrętów, bez utraty kontroli nad pojazdem w dowolnym momencie, niezależnie od klimatu. Dobrym przykładem tej optymalizacji jest fakt, że SUV-y z napędem xDrive pozwalają na płynniejsze pokonywanie zakrętów dzięki niewłaściwemu przenoszeniu mocy z kół wewnętrznych podczas skręcania, co sprawia, że pojazd opiera się na kołach zewnętrznych i jest znacznie bardziej zrównoważony.

Ten sam model – różne układy napędowe

Porównaliśmy ten sam model BMW X1 z dwoma różnymi układami napędowymi. Pierwszy z nich to X1 sDrive, który kosztuje 35 000 dolarów, ma 228 koni mechanicznych i wnosi 258 funtów momentu obrotowego. Waży 3,542 funtów. Model sDrive może osiągnąć od 0 do 62 mil na godzinę w 6,6 sekundy.
Dla porównania, układ napędowy BMW X1 xDrive ma pod maską te same 228 koni mechanicznych i ten sam moment obrotowy 258 funtów na minutę, ale waży więcej – 3,697 funtów. Niezależnie od większej wagi, osiąga od 0 do 62 mil na godzinę o 0,3 sekundy szybciej, z czasem 6,34 sekundy!
Napęd na wszystkie koła robi tak dużą różnicę. Jednak, oczywiście, to nadal ma pewne minusy. Największym z nich jest nieco zwiększona mila na galon. Pamiętając o tych różnicach w zakresie przyspieszenia i prędkości, dwa pojazdy nie mają innych różnic dotyczących konstrukcji, skrzyni biegów, obsługi lub zawieszenia. Zmiana w ilości kilometrów na galon i prędkości wynika wyłącznie z poprawy napędu na wszystkie koła.

Modele BMW z napędem xDrive i sDrive

Modele, które są dostępne ze standardowym napędem sDrive to BMW serii 7, X1, X2, X3, X6 i Z4.
Opcja xDrive, czyli napęd na wszystkie koła, rozpoczyna się w BMW serii 2, 3, 4, 5, 6 i 7, a kontynuowana jest w modelach X1, X2, X3, X6 i X7.
X4, X5, X7 i X8 są wyposażone w standardowy napęd xDrive, podczas gdy wszystkie inne modele, o których mowa, mają możliwość włączenia pakietu jako płatnej aktualizacji. Oczywiście modele z napędem xDrive oraz X4, X5, X7, X8 są droższe od kompaktowych i subkompaktowych SUV-ów z niższej półki, które należą do kategorii X1 i X2.

XDrive FAQ

Czy napęd xDrive zawsze działa w BMW X?

Napęd xDrive jest stałym systemem AWD (all-wheel-drive). W zależności od warunków jazdy może on przestać napędzać jedno koło i skierować moc na inne koła, które w danej sytuacji mają lepszą przyczepność do drogi. Zazwyczaj rozkłada on moc w 60 procentach na oś tylną i w 40 procentach na oś przednią pojazdu.

Co trzeba zrobić, aby driftować w BMW z napędem xDrive?

Jeśli chcesz driftować modelem z napędem xDrive, musisz zainstalować pewne gadżety OEM, aby wyłączyć napęd xDrive i zmienić go na napęd na tylne koła. Instalacja takiego sprzętu kosztuje zazwyczaj od 200 do 1000 dolarów, w zależności od usługodawcy i położenia geograficznego.
Oczywiście, będziesz musiał jeździć ostrożnie i wziąć na siebie pełną odpowiedzialność za swoje działania w razie wypadku. Istnieje również aplikacja na Androida i iPhone’a o nazwie xDelete, która umożliwia natychmiastowe przełączenie z napędu xDrive na napęd na tylne koła. Można jej używać w tym samym celu.

Czy quattro jest lepsze niż xDrive?

Ta debata toczy się od lat i nie przyniosła ostatecznych rozstrzygnięć. Wielu ekspertów twierdzi, że najlepszym napędem na wszystkie koła nie jest ani Audi Quattro, ani BMW xDrive. Jest to Symetryczny Napęd na Wszystkie Koła Subaru, który przez lata uczynił Subaru synonimem napędu AWD.

Recent Posts